The Limits of Form in Joserramón Melendes’s Poetry
Published 2019-01-17 — Updated on 2023-02-03
Versions
- 2023-02-03 (2)
- 2019-01-17 (1)
Keywords
- Joserramón Melendes,
- Poetry,
- Poetics,
- Puerto Rican Literature
How to Cite
Copyright (c) 2023 AULA Revista de Humanidades y Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The poetic project of Puerto Rican Joserramón Melendes (1952) proposes an alternative orthography
aimed at reproducing the spoken language. This practice of a simplified phonetic writing of
Spanish is justified as a diction that is closer to popular speech, which installs Melendes’s aesthetics
in a political field. This article advances an analysis of La casa de la forma (1986) centered in language
seen as a form of subversion. As will be seen, Melendes’s phonetic writing ends up trapped
within its own limits.
Downloads
References
- Acosta, Q. (1998). La casa de la forma: entrevista con el escritor puertorriqueño Joserramón Melendes. El fémur de tu padre. Consultado el 23 de octubre de 2000, en www.stanford.edu/~sanmigue/f…vistas/chemelendes/ chemelendes.html
- Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ítaca.
- Blanchot, M. (1992). El espacio literario. Paidós.
- Bloch, E. (2007). El principio de la esperanza (1) (Francisco Serra, Ed.). Trotta.
- Bosi A. (2010). Poesía-resistencia (Diego Molina, Trad.). La Habana Elegante, (48). www.habanaelegante.com/Fall_Winter_2010/Simposium_Bosi.html
- Carrero, A. (2010, 14 de octubre). Armados de poesía: entrevista a Joserramón Melendes y Gioconda Belli, dos grandes poetas ligados al ideario de la emancipación. El Nuevo Día. https://www.elnuevodia.com/
- Duchesne-Winter, J. (2011). El doble del bárbaro. 80grados. www.80grados.net/eldoble-del-barbaro
- Gombrowicz, W. (2009). Contra los poetas. Sequitur.
- Henríquez Ureña, P. (2013). Seis ensayos en busca de nuestra expresión. En Miguel de Mena (Comp. y Ed.) Obras completas (Vol. 7) (pp. 141-267). Editora Nacional.
- Melendes, J. (1997). La casa de la forma. QeAse.
- Melendes, J. Transcripsión y oralidá (1992, 10-16 de julio). Claridad, 22-23.
- Navarro, F. (2013, 1 de marzo). La poesía es el laboratorio del lenguaje. El PostAntillano. Consultado el 28 de marzo de 2017, en https://www.elpostantillano.net/
- Pérez Ortiz, M. (2011, 11 de noviembre). La casa, el calabozo y el héroe que regresa. 80grados. consultado el 29 de marzo de 2017, en www.80grados.net/la-casa-elcalaboso-y-el-heroe-que-regresa
- Prieto, J. (2016). La escritura errante: ilegibilidad y políticas del estilo en Latinoamérica. Iberoamericana.
- Ramos-Collado, L. (2014, 16 de abril). Joserramón Melendes, Che, en su homenaje. Bodegón con teclado. Consultado el 14 de marzo de 2017, en https://bodegonconteclado.wordpress.com/
- Rancière, J. (2005). El inconsciente estético. Del Estante.
- Vitier, C. (1997). Entrada a La casa de la forma. En Joserramón Melendes, La casa de la forma (pp. 214-219). QeAse.