Vol. 63 No. 3 (2018): Julio - Diciembre | Estudios literarios sobre el Caribe hispanoparlante
Articles

The Limits of Form in Joserramón Melendes’s Poetry

Néstor E. Rodríguez
University of Toronto,Dept. of Spanish and Portuguese.
Bio

Published 2019-01-17 — Updated on 2023-02-03

Versions

Keywords

  • Joserramón Melendes,
  • Poetry,
  • Poetics,
  • Puerto Rican Literature

How to Cite

Rodríguez, N. E. (2023). The Limits of Form in Joserramón Melendes’s Poetry. AULA Revista De Humanidades Y Ciencias Sociales, 63(3). https://doi.org/10.33413/aulahcs.2018.63i3.95 (Original work published January 17, 2019)

Abstract

The poetic project of Puerto Rican Joserramón Melendes (1952) proposes an alternative orthography
aimed at reproducing the spoken language. This practice of a simplified phonetic writing of
Spanish is justified as a diction that is closer to popular speech, which installs Melendes’s aesthetics
in a political field. This article advances an analysis of La casa de la forma (1986) centered in language
seen as a form of subversion. As will be seen, Melendes’s phonetic writing ends up trapped
within its own limits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Acosta, Q. (1998). La casa de la forma: entrevista con el escritor puertorriqueño Joserramón Melendes. El fémur de tu padre. Consultado el 23 de octubre de 2000, en www.stanford.edu/~sanmigue/f…vistas/chemelendes/ chemelendes.html
  2. Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Ítaca.
  3. Blanchot, M. (1992). El espacio literario. Paidós.
  4. Bloch, E. (2007). El principio de la esperanza (1) (Francisco Serra, Ed.). Trotta.
  5. Bosi A. (2010). Poesía-resistencia (Diego Molina, Trad.). La Habana Elegante, (48). www.habanaelegante.com/Fall_Winter_2010/Simposium_Bosi.html
  6. Carrero, A. (2010, 14 de octubre). Armados de poesía: entrevista a Joserramón Melendes y Gioconda Belli, dos grandes poetas ligados al ideario de la emancipación. El Nuevo Día. https://www.elnuevodia.com/
  7. Duchesne-Winter, J. (2011). El doble del bárbaro. 80grados. www.80grados.net/eldoble-del-barbaro
  8. Gombrowicz, W. (2009). Contra los poetas. Sequitur.
  9. Henríquez Ureña, P. (2013). Seis ensayos en busca de nuestra expresión. En Miguel de Mena (Comp. y Ed.) Obras completas (Vol. 7) (pp. 141-267). Editora Nacional.
  10. Melendes, J. (1997). La casa de la forma. QeAse.
  11. Melendes, J. Transcripsión y oralidá (1992, 10-16 de julio). Claridad, 22-23.
  12. Navarro, F. (2013, 1 de marzo). La poesía es el laboratorio del lenguaje. El PostAntillano. Consultado el 28 de marzo de 2017, en https://www.elpostantillano.net/
  13. Pérez Ortiz, M. (2011, 11 de noviembre). La casa, el calabozo y el héroe que regresa. 80grados. consultado el 29 de marzo de 2017, en www.80grados.net/la-casa-elcalaboso-y-el-heroe-que-regresa
  14. Prieto, J. (2016). La escritura errante: ilegibilidad y políticas del estilo en Latinoamérica. Iberoamericana.
  15. Ramos-Collado, L. (2014, 16 de abril). Joserramón Melendes, Che, en su homenaje. Bodegón con teclado. Consultado el 14 de marzo de 2017, en https://bodegonconteclado.wordpress.com/
  16. Rancière, J. (2005). El inconsciente estético. Del Estante.
  17. Vitier, C. (1997). Entrada a La casa de la forma. En Joserramón Melendes, La casa de la forma (pp. 214-219). QeAse.