Vol. 66 No. 2 (2020): Innovation + Educational Research
Articles

The Role of the Teacher in the Educational Singularity

Eduardo Caballero Ardila
Universidad Monteávila
Bio
tearcher role

Published 2020-06-30

Keywords

  • Singularity,
  • educational audiences,
  • virtual education,
  • teacher training

How to Cite

Caballero Ardila, E. (2020). The Role of the Teacher in the Educational Singularity. AULA Revista De Humanidades Y Ciencias Sociales, 66(2), 27–34. https://doi.org/10.33413/aulahcs.2020.66i2.134

Abstract

The teaching profession is faced with the challenge of training individuals who are permanently impacted through the Internet network by audiovisual content and by permanent technological advances, all in an environment where change is constant. Understanding the behavioral characteristics of this population is essential for the success of the teaching-learning process.

Singularity is recognized as a process that points to the exponential development of technology, and drives new social and cultural models. Consequently, the leap from the educational task from the chalk and the blackboard to the profession itself in robotics, goes beyond the ability of teachers to adapt to successfully transmit the skills and knowledge to communities that culturally think and behave different. The work proposes to approach the conception of the students with vision as educational audiences, who have different characteristics regarding their attention power, consumption of training means and platforms that are their own. It also analyzes the role of the teacher for the formation of new individuals in the singularity from the technological point of view, as well as from their pedagogical practice, and concludes with the analysis of the challenge to achieve the transformation of pedagogical objectives in nations with less sustainable economies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bauman, Z. (2004). Modernidad Líquida. Fondo de Cultura Económica de Argentina S.A. Buenos Aires. Argentina.
  2. Bunce DM, Flens EA, Neiles KY. (2010). How long can students pay attention in class? A study of student attention decline using clickers. J Chem Educ 87: 1438-1443.
  3. Cabero Almenara, J. (2001). La sociedad de la información y el conocimiento, transformaciones tecnológicas y sus repercusiones en la educación. En Sociedad de la información y educación. Florentino Blázquez Entonado (Coordinador). Conserjería de educación, ciencia y tecnología. Junta de Extremadura. España.
  4. Caravaca, L. (2016). La Singularidad: hacia el futuro de la humanidad. Eduskopia. Recuperado de https://eduskopia.com/la-singularidad-hacia-el-futuro-de-la-humanidad/
  5. Cooperberg, A. (2002). Las herramientas que facilitan la comunicación y el proceso de enseñanza-aprendizaje en los entornos de educación a distancia. Revista de Educación a Distancia, ISSN 1578-7680, No. 3
  6. Fernández Cruz, F. y Fernández Díaz, M.J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Revista Comunicar. No. 46. v. XXIV. Recuperado de http://www.revistacomunicar.com
  7. Fuguett, A. (1999-2000). El perfil del docente. La vuela a la inspiración. Revista Educación. Revista para el Magisterio. Nro. 184.
  8. Fuguett Smith, A., Vivas, D. y Sosa, P. (2005). La visión de la universidad en tiempos de cambios. Discusión pedagógica. SAPIENS vol. 6 no. 2 Caracas dic. 2005.
  9. Jaurata, B., Imbernón, F., Álvarez, J.M et al. (2012). Pensando en el futuro de la educación. Colección críticas y fundamentos. Editorial Grao. España.
  10. Kurzweil, R. (2012). La singularidad está cerca. Cuando los humanos transcendamos la biología. Lola Book. Berlin.
  11. Mejía García, D. y Acosta Pérez, B. (2019). Avances tecnológicos modernos y sus implicaciones en el pensamiento social. AULA Revista de Humanidades y Ciencias Sociales. 65 (5), 29-37. https://doi.org/2636.2236/AULA.2019.012
  12. Mora, F. (2013). Neuroeducación. Lo que nos enseña en cerebro. Alianza Editorial. España.
  13. Moreno, A. (2020). Así será la escuela en 2030. Edición digital del periódico El Mundo. España. Recuperado de https://www.elmundo.es/espana/2014/10/21/54455b-9f22601d22738b458e.html
  14. National Science Foundation (2020). Publications Output: U.S. Trends and International Comparisons https://ncses.nsf.gov/pubs/nsb20206/publication-output-by-region-country-or-economy
  15. Posner, M.I. (1980). Quarterly Orienting of Attention Journal of Experimental Psychology. Experimental Psychology Society. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.1080/00335558008248231
  16. Serra, M.A. (2016). Singularidad tecnológica. Recuperado de http://www3.uah.es/proyectogse/glosario/frontend/web/index.php?r=termino%2Fview&id=121
  17. Schubert, W. (2000). Educator-philosopher-leader: conceptual framework. University of Illinois at Chicago & Council of Teachers Education. Chicago Ill. afs/2002.
  18. Stuart, J. & Rutherford, R.J. (1978). Medical student concentration during lectures. Lancet
  19. Tedesco, J.C. (2012). Escuela y sociedad en el siglo XXII. Pensando en el futuro de la educación. Colección críticas y fundamentos. Editorial Grao. España.
  20. Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 30, núm. 2, agosto, 2016. Asociación Universitaria de Formación del Profesorado. Zaragoza, España. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf
  21. Witt, F. (2008). Singularidad tecnológica y transhumanismo: cuando la ciencia se encuentre con la ficción. Cordoba, España. Recuperado de https://www.academia.edu/5264382/SINGULARIDAD_TECNOLÓGICA_Y_TRANSHUMANISMO_CUANDO_LA_CIENCIA_SE_ENCUENTRE_CON_LA_FICCIÓN