Vol. 70 No. 2 (2024): Las artes liberales y su importancia en el momento actual para la humanidad
Articles

La Relación entre la Adaptación Socioemocional y el Género Musical Preferido de los Jóvenes Dominicanos

Dulvis Mejía
Investigador

Published 2024-06-27 — Updated on 2024-10-11

Keywords

  • : Adaptación socioemocional, género musical, música y socialización.

How to Cite

Mejía, D., Hernández Houellemont, V., & Cedano, J. (2024). La Relación entre la Adaptación Socioemocional y el Género Musical Preferido de los Jóvenes Dominicanos. AULA Revista De Humanidades Y Ciencias Sociales, 70(2). https://doi.org/10.33413/aulahcs.2024.71i2.315

Abstract

This study explores the relationship between socioemotional adaptation and preferred musical genres among young adults in the Dominican Republic. Utilizing a non-experimental design, the research enlisted 69 participants aged between 21 and 24. Each participant underwent evaluation using the Adult Adaptation Questionnaire (CAP-ADU), alongside a comprehensive survey capturing demographic information and musical preferences. The survey included 24 musical genres, categorized into four distinct groups. While no direct correlation was found between preferred musical genre and socioemotional adaptation, the study did reveal significant associations among various facets of adaptability, such as gender, age, and socioeconomic background. These findings emphasize the pivotal role of music as both a socializing tool and a pertinent factor within sociocultural contexts. Despite inherent limitations, this research provides invaluable insights for future inquiries and the development of interventions aimed at fostering the positive growth of young adults in the Dominican Republic. By recognizing music's multifaceted influence on socioemotional dynamics, researchers and practitioners can better grasp its implications for individual and collective well-being, thereby enriching scholarly discourse and societal practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Bandura, A. (2023). Social cognitive theory of moral thought and action. Routledge.
  2. Bronfenbrenner, U. (2018). La ecología del desarrollo humano: naturaleza y contexto del cambio (9ª ed.). Siglo XXI de España Editores, S.L.
  3. Cook, T., Roy, A. R. K., & Welker, K. M. (2019). Music as an emotion regulation strategy: An examination of genres of music and their roles in emotion regulation. Psychology of Music, 47(1), 144-154. https://doi.org/10.1177/0305735617734627
  4. Curay, L. P. C., & Robelli, A. E. V. (2019). Análisis del género musical Trap y su incidencia comunicacional en los adolescentes de 12 a 17 años de edad del Norte y Sur de Guayaquil. Universidad de Guayaquil Facultad de Comunicación Social Carrera de Comunicación Social. https://repositorio.ug.edu.ec/items/3d9c0c11- 5fb2-4d7b-a3f7- f3aca08e7c8
  5. Del Val Villanueva, B. y Katherine, M. (2018). Preferencias musicales y su influencia en la conducta escolar de los estudiantes de segundo y tercero de secundaria de la IE. N°1199 Mariscal Ramón Castilla de Chaclacayo. Universidad Peruana Unión. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UEPU_9201298ea2419aea9957b903 e19e fa48/Details
  6. Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press.
  7. Hamed Mohamed, S. (2022). Desarrollo de la inteligencia emocional a través de la música en la población infantojuvenil. Universitat Oberta de Catalunya (UOC), España. DOI: http://hdl.handle.net/10609/146875
  8. Lazarus, R. S. (1999). Stress and Emotion: A New Synthesis. Springer Publishing Company. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (2020). Estrés, evaluación y afrontamiento (9ª ed.). Editorial Paidós.
  9. Marrero, N. (20 de enero 2024). Indagan todavía relación entre géneros musicales y conductas negativas. Hoy Digital. https://hoy.com.do/indagan-todavia-relacionentre-generos- musicales-y-conductas-negativas/ Visitado el 09 de febrero 2024
  10. Rentfrow, P. J., & Gosling, S. D. (2003). The do re mi's of everyday life: The structure and personality correlates of music preferences. Journal of Personality and Social Psychology, 84(6), 1236–1256.
  11. Salgado, L., & Testa, O. (2022). La música como factor detonante en el diseño de ambientes de aprendizaje para el desarrollo de habilidades socioemocionales. Universidad Hipócrates, Acapulco-Guerrero, México. DOI: https://doi.org/10.35622/inudi.c.01.26.
  12. Silva, A. (26 de noviembre de 2022). El impacto de la música actual en nuestros adolescentes.
  13. El Heraldo (2024). https://www.elheraldo.com.ec/el-impacto-de-la-musica- 1 actual-en- nuestros-adolescentes-aracely-silva-cadmen/ Visitado el 09 de febrero 2024
  14. Tajfel, H., & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. The Social Psychology of Intergroup Relations 33-47.