Articles
Teachers Training in the Dominican Republic : A challenge for Higher Education Institutions.
Published 2018-07-17 — Updated on 2023-06-01
Versions
- 2023-06-01 (2)
- 2018-07-17 (1)
Keywords
- Teachers competencies,
- higher education,
- evaluatión,
- teachers training,
- reflexive practice.
How to Cite
Matos Lluberes, P. (2023). Teachers Training in the Dominican Republic : A challenge for Higher Education Institutions. AULA Revista De Humanidades Y Ciencias Sociales, 61(1). https://doi.org/10.33413/aulahcs.2017.61i1.77 (Original work published July 17, 2018)
Copyright (c) 2018 AULA Revista de Humanidades y Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
In the present article a reflection is made on the processes of improvement around the training of teachers in the Dominican Republic. It is based on a bibliographical review of authors that work on the pedagogical approach assumed by universities. It is a vision that encourages meditation on the practice itself and the development of new professional skills required by the 21st century teacher. In addition, it describes the challenges presented by teacher training institutions to the imminent demand of society.Downloads
Download data is not yet available.
References
- Aparicio, J. y Rodríguez, M. (2016). La calidad de la educación como determinante del progreso de los países y la calidad del profesorado como determinante de la calidad de la educación. Tarbiya: Revista de investigación e innovación educativa, (44), 41-66. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/6801
- Braslavsky, C. (2004). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. Fundación Santillana Méndez Núñez.
- Cano, E. (2007). El desarrollo de competencias docentes en la formación del profesorado. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5783601.pdf
- Cano, E. (2007). Las competencias docentes. En A. L. Hernández (Cord). El desarrollo de competencias docentes en la formación del profesorado (pp.33-60). Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Secretaría General Técnica. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=290277
- Castillo G. y Moreno, M (2012, 1 de Junio). Presente y futuro de las políticas docentes en la República Dominicana [Conferencia]. Taller internacional sobre políticas docentes. Santo Domingo, República Dominicana.
- Elliot, J. (2000). La investigación acción en educación (4ta. Ed.). Ediciones Morata.
- Grau, S., Gómez, C. y Perandones, T. M. (2009). La formación del profesorado como factor decisivo de la excelencia educativa. En Gómez, C y Grau, S. (Coord.), Propuestas de diseño, desarrollo e innovaciones curriculares y metodología en el EEES (pp.7-26). Marfil. http://hdl.handle.net/10045/13199
- Hanushek, E. y Rivkin, S. (2012). The Distribution of Teacher Quality and Implications for Policy [La distribución de la calidad docente y las implicaciones para las políticas]. Annual Review of Economics, 4(1), 131-157. https://doi.org/10.1146/annurev-economics-080511-111001
- Imbernon, F. (1995). La formación y el desarrollo del profesorado: de la formación espontánea a la formación planificada. Encuentro, Revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, (8), 12-33. http://hdl.handle.net/10017/898
- Kosnik, C. (2012). Innovations in Teacher Education: A Social Constructivist Approach. [Innovación en la educación profesoral: Un enfoque social constructivista]. University of New York Press.
- Organización de Estados Iberoamericanos. (s.f.). Organización y Estructura de la Formación Docente en Iberoamérica, Santo Domingo. http://www.oei.es/historico/quipu/dominicana/informe_docentes.pdf