Children's literature used in cultural educational processes using ICTs
Published 2024-06-27 — Updated on 2024-10-11
Keywords
- Children's literature,
- ICTs,
- cultural heritage,
- digital education,
- cultural education
- media literacy ...More
How to Cite
Copyright (c) 2024 AULA Revista de Humanidades y Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The technological evolution has transformed educational and cultural practices, providing new resources to strengthen educational processes. This study focuses on the intersection between children's literature, cultural educational processes, and the use of Information and Communication Technologies (ICTs). Three projects integrating cultural heritage, ICTs, and children's literature were investigated, exploring how these initiatives leverage new platforms to convey orally-based narratives.
The findings reveal that cultural educational processes play a crucial role in heritage preservation while also providing opportunities for students, professionals, and public and private entities to take actions benefiting children and the general population. These projects demonstrate that the combination of children's literature and ICTs not only enhances children's learning experience but also promotes active participation in cultural preservation and promotion.
This study contributes to the field of humanities by providing a deeper understanding of how ICTs can be effectively used to foster children's literature and cultural educational processes. Furthermore, it emphasizes the importance of leveraging these technological tools to engage diverse stakeholders in promoting cultural heritage and enriching educational development.
Downloads
References
- Acosta-Inchaustegui, Y., & Alsina, Á. (2022). Influencia del contexto de enseñanza en la representación de patrones en educación infantil. ALTERIDAD. Revista de Educación, 17(2), 166-179.
- Alfonso Amaro, Y., Heredia Rodríguez, G. C., & Cabrera Luis, M. C. (2012). Características de algunas manifestaciones literarias. Metodología para trabajarlas en sexto año de vida. Revista Conrado [seriada en línea], 8 (31). pp. 66-72. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/
- Álvarez-Moreno, M.A., Vásquez-Carvajal, S.C. Junio de 2015. Radio y cultura: una propuesta de radio ciudadana en Internet. Palabra Clave 18(2), 475-498. DOI: 10.5294/ pacla.2015.18.2.7
- Ballart, J. y Tresserras, J. (2005), Gestión del patrimonio cultural. Barcelona: Ariel.
- Ballesteros, A. M. O. (2023). Abriendo caminos para la educación literaria: Literatura infantil y lectura dialógica: Libro: Literatura infantil y lectura dialógica. La formación de educadores desde la investigación. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (13), 163-165.
- Bravo, J. S. G. (2022). La influencia de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje de estudiantes con TDAH. Revista Universitaria de Informática RUNIN, (14), 18-26.
- Cabero-Almenara, J., & Valencia-Ortiz, R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula abierta, 48(2), 139-146.
- Cedeño-Azanki, M. E., Guerrero, G. R. A., & Sornoza, J. M. Z. (2020). En virtual inclusiva en Manabí. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISN: 2588-090X. Polo de Capacitación, Investigación y Publicación (POCAIP), 5 (3), 1025-1036.
- Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2018). Aprendizaje a través del juego Reforzar el aprendizaje a través del juego en los programas de educación en la primera infancia. UNICEF, sección de Educación, División de Programas. https://uni.cf/2ZUaJj1
- Granda Asencio, L. Y., Espinoza Freire, E. E., & Mayon Espinoza, S. E. (2019). Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado, 15(66), 104-110.
- Hernández, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y representaciones, 5(1), 325-347.
- Hernández-Sampieri, R., Fernandez-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. Medico D.F.: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. Obtenido de https://bit.ly/2WgXV9
- Instituto Nacional de Patrimonio Cultural de Ecuador. INPC. (2014ª). Patrimonio cultural inmaterial: El Oro – Zamora - Loja. ISBN 978-9942-07-674-8. Ecuador
- Iñiguez, G., Quezada, L., & Tusa, F. (2021). Participatory governance of cultural heritage at Ecuador: Orotopía. In The Future of the Past: Paths towards Participatory Governance for Cultural Heritage (pp. 27-33). CRC Press.
- Maldonado, S. (2017). Educación patrimonial y redes sociales. De la investigación a la acción: El proyecto Educación Patrimonial. Heritage education and social media. From research to action: the Heritage Education project. Revista Pulso. ISSN: 1577-0338
- Marín, M. D. D., Mateo, I. M., & Esteban, C. R. (2020). Motivación hacia la lectura en el alumnado de Educación Infantil y Primaria. European journal of education and psychology, 13(2), 177-186.
- Martín Varisto, Y., Pinassi, A., Larrea, M., Bjerg, A., & Flores Choque, D. (2012). Tics y difusión del patrimonio cultural. Realidad aumentada y virtual en el área fundacional de Bahía Blanca. Realidad, tendencias y desafíos en turismo. Año XII. Volumen 10. Universidad Nacional del Sur
- Mejía, J. G. F. (2018, February). Diseño instruccional: perspectivas actuales y retos a partir de las TIC. In Edunovatic 2017. Conference proceedings: 2nd Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT. 12-14 December, 2017 (pp. 399-403). Adaya Press.
- Mendoza, M. (2019) El involucramiento de los niños(as) en el proceso de Enseñanza-aprendizaje del tercer año de EGB paralelo A, de la escuela ciudad de guachapala, 2018-2019 [Tesis de maestría, Universidad politécnica Salesiana] https://bit.ly/413jlEo
- Ortiz Ballesteros, A. M., & Gómez Rubio, G. (2022). La literatura infantil y juvenil de autor en los libros de texto de Educación Primaria. Ogigia. Revista Electrónica De Estudios Hispánicos, (31), 181–206. https://doi.org/10.24197/ogigia.31.2022.181-206
- Pacheco, C. L. S. (2019). Gamificación en la educación:¿ Beneficios reales o entretenimiento educativo?. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 7(1), 12-20.
- Quezada, L.; Lindao, J.; Alvarado, M.; Salcedo, F. (2018). Redes 2.0, narrativa transmedia y patrimonio cultural para el desarrollo social. Conference Proceedings UTMACH. Vol.2, nº1, mayo 2018. https://bit.ly/3hnJwRf
- Quezada-Tello, L. L., Hernando-Gómez, Á., & Vázquez-Aguado, O. (2022). Narrativas transmedia aplicada por estudiantes de Comunicación en la difusión del patrimonio cultural. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 9(2), 245-265.
- Quezada-Tello, L. & Vázquez- Aguado, O. (2022). La realidad virtual aplicada para educar en patrimonio en tiempo de COVID-19: Museos Ecuatorianos. En Aguaded, I., Vizcaíno-Verdú, A., Hernando-Gómez, A. & Bonilla-del-Río, M. (Eds.), Redes sociales y ciudadanía: ciberculturas para el aprendizaje. (pp. 275-281). ISBN 9788493731694
- Rodríguez Palchevich, D. (2019). Recursos digitales inclusivos y amigables.
- Vásquez, M. (2005). El Centro de Literatura Infantil y Juvenil y el patrimonio cultural ramonense. Revista Herencia, 18(2). https://bit.ly/40cyKkf
- Villaseñor, E., (2015), Los géneros en el fotoperiodismo. -la fotografía periodística mexicana en el marco de la bienal de fotoperiodismo y de las nuevas tecnologías Reflexiones, propuestas conceptuales y reseña histórica (Tesis inédita de Doctorado). UAM, México.
- Zambrano-Álava, A. P., Lucas-Zambrano, M. D. L. Á., Luque-Alcívar, K. E., & Lucas-Zambrano, A. T. (2020). La Gamificación: herramientas innovadoras para promover el aprendizaje autorregulado. Domino de las Ciencias, 6(3), 349-369.
- Zink, Mirta Ester; Cornelis, Stella INVESTIGADORES Y PATRIMONIO: UNA FRUCTÍFERA EXPERIENCIA Revista Conexão UEPG, vol. 12, núm. 3, septiembre-diciembre, 2016, pp. 374-389 Universidade Estadual de Ponta Grossa Ponta Grossa, Brasil. ISSN: 1808-6578