Articles
New Paradigms of University Education: 21st Century -Reflection from UNPHU and FUDPHU.
Published 2018-07-17 — Updated on 2023-06-01
Versions
- 2023-06-01 (2)
- 2018-07-17 (1)
Keywords
- Change,
- culture,
- teachers,
- development,
- education
- universities,
- foundations,
- technology,
- 21st century,
- paradigms. ...More
How to Cite
De Moya Español, R. (2023). New Paradigms of University Education: 21st Century -Reflection from UNPHU and FUDPHU. AULA Revista De Humanidades Y Ciencias Sociales, 61(1). https://doi.org/10.33413/aulahcs.2017.61i1.73 (Original work published July 17, 2018)
Copyright (c) 2018 AULA Revista de Humanidades y Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This reflection takes a critical look at Education in the 21st century from the perspective of the effects of the changes of the century, technology and its relationship with slow-moving cultures exposed to constant change. It also analyzes the need to detect the causes of the later problem to take timely measures to avoid losing the impact of universities on society and its future. It deepens the view, questioning the function of the modern foundations in relation to the universities that they sponsor as they are to support them, to serve as advisers, and even as auditors, avoiding at all costs to drain the arcades of the institutions that are given to protect.Downloads
Download data is not yet available.
References
- Aguerondo, I. (1993a). El Nuevo Paradigma de la Educación para el siglo. Organización de Estados Iberoamericanos para la Ciencia y la Cultura para la educación la ciencia y la cultura (OIC). http://www.oei.es/historico/administra-cion/aguerrondo.htm
- Aguerondo, I. (1993b). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Consultado el 13 de julio en http://campus-oei.org/calidad/ aguerrondo.htm
- Berrelleza, M., Talavera, C. y Plazola, M. (2011). Identificar las diferencias culturales que afectan en el desarrollo de los negocios internacionales. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/72/307
- Bustamante, L. [NEWMEDIA UFM]. (2011, octubre 17). Cambios y retos de la educación universitaria: entrevista con Luis Bustamente [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4IFDuKMTxCs&feature=youtu.be
- Chuet-Missé, J. P. (2017). Cuáles son los trabajos que desaparecerán en 30 años. Economía Digital. https://www.economiadigital.es/politica/cuales-son-los-trabajos-que-desapareceran-en-30-anos_188941_102.html
- Cornell University. (s.f.). Board of Trustees [Junta directiva]. https://trustees.cornell.edu/Pages/welcome.aspx
- Del Castillo, L, y Reyes, S. (2015). Los modelos de relación universidad empresa. Revista: Caribeña de Ciencias Sociales. http://www.eumed.net/rev/caribe/2015/07/universidad-empresa.html =
- Elmore, R. (2016). Leaders of Learning [Líderes del aprendizaje] .Edx. https://www.edx.org/course/leaders-of-learning
- Goico, J. y Portuondo, R. (2013). Evolución de la educación superior dominicana y de la extensión universitaria. UCE Ciencia. Revista de postgrado. Vol. 1(3). uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/download/70/64
- Harvard Alumni. (2017). Harvard Governing Board [Gobernanza de Harvard]. https://alumniharvard.edu/about-haa/board/current-members
- Libretti, V. (1999). Un modelo de Unidad de vinculación universidad-empresa: Funindes USB. Espacios, 20(1). http://www.revistaespacios.com/a99v20n01/40992001.html#formas
- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2016, diciembre 6). Singapur encabeza la última encuesta PISA sobre educación que realiza la OCDE a escala internacional - OECD. OECD. https://www.oecd.org/newsroom/singapur-encabeza-la-ultima-encuesta-pisa-sobre-educacion-que-realiza-la-ocde-a-escala-internacional.htm
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants part 1 [Nativos digitales, inmigrantes digitales parte 1]. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
- Tuning Latinoamérica (2013). Tuning Latinoamérica: Antedecedentes y objetivos. Tuningal http://www.tuningal.org/
- Unicafam. (2015, mayo 18). VISIÓN DE FUTURO. Chec unicafam. https://chec.unicafam.edu.co/index.php/2015/05/18/vision-de-futuro/
- University Enterprises, Inc (s.f.). University Enterprises, Inc., a non-profit auxiliary organization of California State University, Sacramento, creates and manages programs and services that enhance the University services that enhance the University’s educational misión [University Enterprises, Inc., una organización auxiliar sin fines de lucro de la Universidad Estatal de California, Sacramento, crea y administra programas y servicios que mejoran los servicios de la Universidad que mejoran la misión educativa de la Universidad]. Enterprises.csus. http://www.enterprises.csus.edu/about/
- University of Cambridge (s.f). Business activity at the University of Cambridge and information for businesses [Actividad de negocios en la Universidad de Cambridge e información para negocios]. Cam. http://www.cam.ac.uk/for-businesses
- Vidal, I. (2006). Las entidades sin ánimo de lucro en el siglo XXI. Cies. http://files.practicasdeclase.webnode.es/200000152-37d2638ccb/Empresas_sin_%20animo_lucro.pdf